Pages

Saturday, December 25, 2010

Asal usul Bunga Raya dan Kekuatan Air Kejadian Tuhan


 Sejarah Bunga Raya.
Nama Saintifik: Hibiscus rosasinensis
Famili : Malvaceae

Bunga raya, juga dikenali sebagai bunga sepatu dan kembang sepatu (Hibiscus rosasinensis) ialah sejenis tumbuhan berbunga sepanjang tahun dalam genus Hibiscus yang sering ditanam sebagai pokok hiasan. Hibiscus rosa-sinensis  juga dikenali sebagai Chinese hibiscus, China rose dan shoe flower yang berasal dari Timur Asia dan bukannya berasal dari Malaysia. Ia terletak dalam Famili Malvaceae.
Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung. Selepas perbincangan pada 28 Julai 1960, Bunga Raya telah diisytiharkan sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia, Bunga Raya terus diguna sebagai Bunga Kebangsaan.

Keagungan Sifat Air.
Air mempunyai sejumlah sifat-sifat fizikal yang sangat sesuai untuk kehidupan. salah satunya ialah tekanan permukaan air yang sangat tinggi. Tekanan permukaan didefinisikan sebagai satu perilaku permukaan satu cecair yang besar untuk bertindak seperti satu kulit yang anjal di bawah tekanan. Ia disebabkan oleh tenaga tarikan di antara molekul-molekul dalam permukaan cecair. Contoh terbaik kesan tekanan permukaan boleh dilihat pada air. Tekanan permukaan air adalah sangat tinggi sehinggakan beberapa fenomena fizik ganjil terjadi disebabkan olehnya. Satu cawan boleh menampung air sedikit lebih tinggi daripada ketinggiannya tanpa tumpah.
Tekanan permukaan air adalah jauh lebih tinggi daripada mana-mana cecair lain yang dikenali. Beberapa kesan biologinya adalah sangat penting yang nampak jelas pada tumbuh-tumbuhan. Pernahkah kita terfikir bagaimana tumbuh-tumbuhan dapat membawa air daripada kedalaman tanah yang bermeter-meter ke udara tanpa pam, otot-otot atau seumpama dengannya. Jawapan kepada soalan ini ialah tekanan permukaan. saluran-saluran di dalam akar dan batang tumbuhan disekat untuk memanfaatkan tekanan permukaan air yang tinggi. Saluran-saluran ini menjadi bertambah sempit apabila ia semakin tinggi dan menyebabkan air ‘menjalar’ dengan sendirinya.
Apa yang memungkinkan rekaan cemerlang Allah ini ialah tekanan permukaan air yang tinggi. Jika permukaan air lebih rendah seperti kebanyakkan cecair-cecair lain, secara fisiologinya adalah mustahil untuk tumbuh-tumbuhan yang besar seperti pokok-pokok untuk hidup di tanah kering.
Kesan penting lain dariada tekanan permukaan iar yang tinggi adalah memecah batu. Kerana tekanan permukaanya adalah sangat tinggi air dapat menyerap masuk ke ruang-ruang batu yang paling dalam melalui rekahan -rekahan yang paling seni ketika air membeku apabila suhu turun ke paras beku. Pengembangan inilah yang menyebabkan batu akhirnya pecah.
Semua cecair mempunyai kadar perbezaan kepekatannya. Air adalah 10 juta kali lebih cair daripada tar, 1,000 kali lebih cair daripada gleserin, 100 kali lebih cair dari minyak zaitun, dan 25 kali daripada asid sulfur. Dengan kepekatan air yang rendah ini, ia amat bermanfaat kepada kita. Apakah yang akan terjadi sekiranya air tadi mempunyai kepekatan yang kurang.
Michel Denton menjawab persoalan ini untuk kita
“ Kesesuaian air mungkin akan berkurangan jika kepekatan lebih rendah. Struktur sistem hidupan kita akan mengalami pergerakan yang jauh lebih hebat di bawah tekanan-tekanan yang memusnahkan sekiranya kepekatan air serendah hydrogen cair. Jika kepekatan air menjadi lebih rendah lagi, struktur-struktur halus dengan mudah akan hancur. dan air tidak akan dapat menampung sebarang struktur mikrioskopik rumit yang kekal. Manakala jika kepekatan air lebih tinggi pula, pergerakan terkawal molekul-molekul makro yang besar dan terutamanya struktur seperti mitokodria dan organ-organ kecil  tidak akan berlaku begitu juga dengan proses  seperti pembahagian sel-sel. Semua aktiviti penting sel akan terhenti. Pembangunan organisma-organisma yang lebih tinggi yang sangat penting yang bergantung kepada kebolehan sel-sel untuk bergerak dan menjalar di sekeliling ketika embriogenesis, juga tidak mungkin berlaku jika kepekatan air hanya sedikit lebih tinggi daripada sepatutnya” Semua hidupan yang mempunyai saiz tubuh lebih daripada suku millimeter mempunyai satu sistem peredaran yang dipusatkan. Ini kerana melebihi saiz tersebut, adalah mustahil untuk zat-zat makanan dan oksigen disebarkan ke seluruh organisma iaitu mereka tidak lagi dapat dibawa terus ke sel dan hasil sampingan mereka juga tidak boleh dinyahkan.
Terdapat banyak sel di dalam tubuh satu organisma, oleh itu adalah perlu untuk oksigen dan tenaga yang dibawa ke tubuh untuk disebarkan (dipam) kepada mereka melalui saluran, begitu juga saluran lain diperlukan untuk membawa keluar bahan buangan. saluran-saluran ini ialah pembuluh darah dan sistem peredaran arteri. Jantung adalah pam yang menggerakkan sistem ini sementara bahan yang dibawanya melalui saluran-saluran ialah cecair yang dipanggil darah yang sebahagian besarnya air. (95% plasma darah – bahan yang tertinggal selepas sel-sel darah, protein dan hormone dikeluarkan ialah air) Kerana itulah kepekatan air adalah sangat oenting untuk fungsi sistem peredaran yang lebih berkesan. Jika air mempunyai kepekatan tar contohnya jantung mungkin dapat mengepamnya, tetapi ia pasti amat sukar dan darah tidak akan sampai kesemua berbilion-bilon kapilari yang bergerak perlahan ke seluruh tubuh kita”. (Rujukan: The Creation Of The Universe by Harun Yahya)
Wahai anak-anak ku, bukankah kenikmatan air yang dijadikan oleh Tuhan tersebut amat mengkagumkan dan sekiranya perubahan berlaku sedikit sahaja, nescaya seluruh kehidupan di dunia ini akan hancur dengan sekelip mata sahaja. Manusia akan mati dalam beberapa saat, manakala tumbuh-tumbuh akan mati seperti padang jarak padang tekukur. Sebutlah nama Allah selalu, ucapkan Alhamdulillah kepadaNya selalu. Tadbburlah tentang kejadian Tuhan Rabbul Jalil dan bacalah Al Quran sekurang-kurangnya 10 ayat sehari
Wahai anak-anak ku bacalah cactitan ini segera. Alasan sibuk adalah kecil sahaja. Kalau sibuk pun bacalah sekejap. Insya Allah dicurahkan kepada kita halawatul iman.
PAHALA MEMBACA AL-QURAN

Allah S.W.T. Yang Maha Pemurah memberi pahala yang amat besar kepada orang yang membaca Al-Quran, tiap-tiap satu huruf ada pahalanya dan tiap-tiap satu ayat pun ada ditentukan pahalanya yang tidak sama antara satu dengan yang lain.

Pahala tiap-tiap huruf Al-Quran dijelaskan dalam sebuah Hadis dari Ibnu Masud r.a dari Rasulullah s.a.w:

Daripada Ibnu Masud r.a telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda/;
Barangsiapa membaca satu huruf daripada Kitabullah maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.

Mengenai pahala tiap-tiap ayat telah disebut dalam beberapa hadis antaranya yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w:

Sesiapa yang membaca Al-Quran sepuluh ayat dalam satu malam tidak dimasukkan ke dalam golongan yang lalai.


Sesiapa yang memelihara sembahyang fardu tidak termasuk dalam golongan yang lalai dan sesiapa yang membaca 100 ayat pada satu malam dimasukkan ke dalam golongan yang taat.


Barangsiapa yang mendengarkan satu ayat daripada Al-Quran ditulis baginya satu kebajikan yang berlipat kali ganda dan barang siapa yang membacanya adalah baginya cahaya pada hari Qiamat.

Adapun pahala membaca surah-surah banyak diriwayatkan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w antaranya:

Sesiapa yang mambaca surah Yasin dipermulaan hari, segala hajatnya bagi hari itu dipenuhi.


Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada tiap-tiap malam kebuluran/kepapaan tidak akan menima dirinya.

Selain daripada pahala yang disebut sebelum ini, pahala membaca dalam solat dan pahala membaca dengan berwuduk lebihbesar ganjarannya daripada tidak berwuduk. Berpandukan Hadis Rasulullah s.a.w yang panjang dapat disimpulkan seperti berikut:

1.
Pahala membaca Al-Quran dalam solat bagi tiap-tiap satu huruf seratus kebajikan.
2. Pahala membaca dengan berwuduk di luar solat bagi tiap-tiap satu huruf sepuluh kebajikan.


0 comments: