Pages

Sunday, January 27, 2013

Hukum Berzanji Mengikut Pandangan Ulamak Dan Huraian Hadis


Pesanan Untuk Anak-Anak-Ku
Hukum Berzanji Mengikut Pandangan Ulamak Dan Huraian Hadis

Maulid Barzanji telah masyhur di rantau sebelah kita. Amalan membacanya telah menjadi tradisi masyarakat kita di alam Melayu ini. Ketibaan bulan kelahiran Junjungan Nabi s.a.w. memeriahkan lagi majlis-majlis pembacaan kitab Maulid Barzanji dan alhamdulillah ianya masih berkekalan sehingga ke saat ini, walaupun dikecam dan disesatkan oleh beberapa golongan yang sangat cepat menghukum. Sungguh menghairankan bila membaca kitab sirah yang sarat dengan mahabbatur rasul, tiba-tiba hendak diharamkan sebab kononnya bid`ah, kononnya ada unsur pengagungan yang berlebihan, kononnya ada syirik, sedangkan apa yang didakwa syirik dan berlebihan itu hanyalah kesalahan mereka dalam memahami kata-kata Imam al-Barzanji akibat  pendek kailnya manakan sampai lautan yang dalam.Mungkin sungai yang cetek juga tidak kesampaian.  

Wahai anak-anak-Ku.

Adakah Ulamak Silam mencerca Sambutan Maulidur-Rasul?
 Jawapan: Mari kita perhatikan apa kata 3 orang ulamak silam iaitu:

(1) Al-Imam al-Hujjah al-Hafiz as-Suyuthi. Di dalam kitab beliau, al-Hawi lil Fatawa, beliau telah meletakkan satu bab yang dinamakan Husnul Maqsad fi ‘Amalil Maulid, halaman 189, beliau mengatakan:

Telah ditanya tentang amalan Maulid Nabi SAW pada bulan Rabiul Awal, apakah hukumnya dari sudut syarak? Adakah ia dipuji atau dicela? Adakah pelakunya diberikan pahala atau tidak? Dan jawapannya di sisiku: Bahawasanya asal kepada perbuatan maulid, iaitu mengadakan perhimpunan orang ramai, membaca al-Quran, sirah Nabi dan kisah-kisah yang berlaku pada saat kelahiran baginda dari tanda-tanda kenabian, dan dihidangkan jamuan, dan bersurai tanpa apa-apa tambahan daripadanya, ia merupakan bid’ah yang hasanah yang diberikan pahala siapa yang melakukannya kerana padanya mengagungkan kemuliaan Nabi SAW dan menzahirkan rasa kegembiraan dengan kelahiran baginda yang mulia.

(2)  Syeikh Ibn Taimiyah : “Di dalam kitab beliau, Iqtidha’ as-Shiratil Mustaqim, cetakan Darul Hadis, halaman 266, beliau nyatakan: Begitu juga apa yang dilakukan oleh sebahagian manusia sama ada menyaingi orang Nasrani pada kelahiran Isa as ataupun kecintaan kepada Nabi SAW dan mengagungkan baginda, dan Allah mengurniakan pahala kepada mereka atas kecintaan dan ijtihad ini…” Seterusnya beliau nyatakan lagi : “Ia tidak dilakukan oleh salaf, tetapi ada sebab baginya, dan tiada larangan daripadanya.”

(3) Syeikhul Islam wa Imamussyurraah al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani: Berkata al-Hafiz as-Suyuthi dalam kitab yang disebutkan tadi: Syeikhul Islam Hafizul ‘Asr Abulfadhl Ibn Hajar telah ditanya tentang amal maulid, dan telah dijawab begini: “Asal amal maulid (mengikut cara yang dilakukan pada zaman ini) adalah bid’ah yang tidak dinaqalkan dari salafussoleh dari 3 kurun (yang awal), walau bagaimanapun ia mengandungi kebaikan serta sebaliknya. Maka sesiapa yang melakukan padanya kebaikan dan menjauhi yang buruk, ia merupakan bid’ah yang hasanah.

 Telah jelas bagiku pengeluaran hukum ini dari asal yang tsabit iaitu apa yang tsabit dalam shahihain (shahih al-Bukhari dan shahih Muslim) bahawa Nabi SAW ketika tiba di Madinah mendapati orang Yahudi berpuasa Asyura’, lalu baginda bertanya kepada mereka (sebabnya). Mereka menjawab: Ia merupakan hari ditenggelamkan Allah Fir’aun dan diselamatkan Musa, maka kami berpuasa kerana bersyukur kepada Allah. Maka diambil pengajaran darinya melakukan kesyukuran kepada Allah atas apa yang Dia kurniakan pada hari tertentu, sama ada cucuran nikmat atau mengangkat kesusahan.” Seterusnya beliau berkata lagi: Dan apakah nikmat yang lebih agung dari nikmat diutuskan Nabi ini SAW iaitu Nabi Yang Membawa Rahmat, pada hari tersebut? Dan ini adalah asal kepada amalan tersebut. Manakala apa yang dilakukan padanya, maka seharusnya berlegar pada apa yang difahami sebagai bentuk kesyukuran kepada Allah Ta’ala samada tilawah, memberi makan, sedekah, membacakan puji-pujian kepada Nabi, penggerak hati atau apa sahaja bentuk kebaikan dan amal untuk akhirat.”
Inilah istinbat-istinbat yang dikatakan oleh mereka yang menentang sambutan maulid (anti-maulid) sebagai istidlal yang bathil serta qias yang fasid, lalu mereka mengingkarinya. Cukuplah bagi kita memerhatikan siapakah yang mengingkari dan siapa pula yang mereka ingkari!!!

Sifat manusia cenderung merayakan sesuatu yg membuat mereka gembira, sama ada sambutan yang dibuat bermacam-macam , ada yang mematuhi syarak dan ada yang tidak mematuhi syarak.
 Dalam al-Quran Allah SWT telah merayakan kelahiran para NabiNya seperti mana berikut:
(1)    Firman Allah : “(Isa berkata dari dalam perut ibunya) Salam sejahtera atasku, di hari kelahiranku, dan hari aku wafat, dan hari aku dibangkitkan” (Maryam : 33)
(2)    Firman Allah : “Salam Sejahtera dari kami (untuk Yahya as) dihari kelahirannya, dan hari wafatnya dan hari ia dibangkitkan” (Maryam:15)
Manakala dalam (Almustadrak ala shahihain hadits no.4177) ada menyatakan bahawa Rasul SAW lahir dengan keadaan sudah dikhitan .
Berkata Utsman bin Abil Ash Asstaqafiy dari ibunya yg menjadi pembantunya Aminah ra iaitu Ibu Nabi SAW, ketika bonda Nabi SAW mulai saat saat melahirkan, ibu utsman telah melihat bintang bintang terlalu dekat dengannya sehingga ia takut berjatuhan di atas kepalanya, lalu ia melihat cahaya terang benderang keluar dari Bonda Nabi SAW hingga membuat terang benderangnya bilik  dan rumah (Rujuk Fathul Bari Almasyhur Juz 6 hal 583). Berdasarkan Sirah Ibn Hisyam, ketika Rasul SAW lahir kemuka bumi beliau langsung bersujud. Juga berdasarkan kepada riwayat sahih oleh Ibn Hibban dan Hakim bahwa Bonda Nabi SAW saat melahirkan Nabi SAW melihat cahaya yg terang benderang hingga pandangannya menembus dan melihat Istana Istana Romawi ( Rujuk Fathul Bari Almasyhur Juz 6 hal 583).Di asamping itu , semasa malam kelahiran Rasul SAW itu singgahsana Kaisar Kisra telah runtuh, dan runtuh pula 14 buah jendela besar di Istana Kisra, dan Padamnya Api di Kekaisaran Persia yang mana  1000 tahun tak pernah padam. (Rujuk Fathul Bari Almasyhur Juz 6 hal 583)
Persolannya kenapa kejadian kejadian ini dimunculkan oleh Allah swt?. Adakah kemunculan ini sebagai satu fenomena biasa yang terjadi secara kebetulan?. Biarlah saya jawab lebih awal , ianya satu tanda kelahiran yang agong yang perlu kita ingat selama-lamanya. Ianya kelahiran seorang Rasul yang membawa cahaya keimanan dan melenyapkan kesyirikan di muka bumi ini. Kejadian kejadian besar ini muncul menandakan kelahiran Nabi SAW, dan Allah swt telah merayakan kelahiran Muhammad Rasulullah saw di Alam ini, sebagaimana Dia swt telah pula membuat salam sejahtera pada kelahiran Nabi nabi sebelumnya.
Persoalan. Adakah Rasulullah memuliakan hari kelahirannya. Jawapannya Ya. Rasulullah SAW memuliakan hari kelahiran beliau SAW  ketika beliau SAW ditanya mengenai puasa di hari Isnin, beliau SAW menjawab : “Itu adalah hari kelahiranku, dan hari aku dibangkitkan” (Rujuk Shahih Muslim hadits no.1162). Pengertian daripada hadis ini ialah bahawa  boleh merayakan Maulidir-Rasul  Nabi SAW asal dengan puasa. Rasul SAW dengan jelas memberi pemahaman bahwa hari Isnin itu berbeda di hadapan beliau SAW daripada hari lainnya, dan hari isnin itu adalah hari kelahiran beliau SAW. Maka jelaslah sudah bahwa Nabi SAW termasuk yang memberi perhatian pada hari kelahiran beliau SAW.
Persolannya. Adakah Para Sahabat Nabi SAW memuliakan hari kelahiran SAW. Jawapannya Ya. Sahabat memuliakan hari kelahiran Nabi saw
Berkata Abbas bin Abdul Muttalib ra : “Izinkan aku memujimu wahai Rasulullah..” maka Rasul saw menjawab: “silahkan..,maka Allah akan membuat bibirmu terjaga”, maka Abbas ra memuji dengan syair yg panjang, di antaranya : “… dan engkau (wahai Nabi saw) saat hari kelahiranmu maka terbitlah cahaya di bumi hingga terang benderang, dan langit bercahaya dengan cahayamu, dan kami kini dalam naungan cahaya itu dan dalam tuntunan kemuliaan (Al Qur’an) kami terus mendalaminya” (Rujuk Kitab Mustadrak ‘ala shahihain hadits no.5417). Orang kafir yang gembira atas kelahiran Rasul SAW juga diberi keringanan oleh Allah SWT.  Diriwayatkan bahwa Abbas bin Abdul Muttalib melihat Abu Lahab dalam mimpinya, dan Abbas bertanya padanya : “bagaimana keadaanmu?”, Abu Lahab menjawab : “di neraka, Cuma diringankan siksaku setiap Isnin  karena aku membebaskan budakku Tsuwaibah karena gembiraku atas kelahiran Rasul SAW” (Rujuk Kitab Shahih Bukhari hadits no.4813, Sunan Imam Baihaqi Alkubra hadits no.13701, syi’bul iman no.281, Fathul Baari Almasyhur juz 11 hal 431). Walaupun si kafir laknatullah ini diazab  di alam barzakh, namun tentunya Allah berhak menambah siksanya atau menguranginya menurut kehendak Allah swt, maka Allah menguranginya setiap hari Isnin karena telah gembira dengan  kelahiran Rasul saw dengan membebaskan budaknya. Walaupun mimpi tak dapat dijadikan hujjah untuk memecahkan hukum syariah, namun mimpi dapat dijadikan hujjah sebagai manakib, sejarah dan lainnya, misalnya mimpi orang kafir atas kebangkitan Nabi saw, maka tentunya hal itu dijadikan hujjah atas kebangkitan Nabi saw maka Imam imam di atas yang meriwayatkan hal itu tentunya menjadi hujjah bagi kita bahwa hal itu benar adanya, karena diakui oleh imam imam dan mereka tak mengingkarinya.
Wahai anak-anak-Ku. Jangan terikut ikut dengan hujjah orang-orang yang ingkar dan menolak sambutan Maulidur-Rasul. Peganglah betul-betul nas-nas yang dinyatakan di atas. Bagaimana halnya dengan orang yang mengingkari akan sambutan maulidur-rasul ini. Wahai anak-anak-Ku selalulah memohon ampun kepada Allah dan mohonkan juga agar dicucuri cahaya kebenaran dan memohon agar sentiasa kasih dan cinta kepada Rasulullah SAW sampai akhir hayat.

Wahai anak-anak-Ku. Bolehkah kita mengucap syair memuji Rasulullah di Masjid.
Jawapannya. Rasulullah saw memperbolehkan Syair pujian di masjid.  Hassan bin Tsabit ra membaca syair di Masjid Nabawi,  lalu ditegur oleh Umar ra, lalu Hassan berkata : “aku sudah baca syair nasyidah di sini di hadapan orang yg lebih mulia dari engkau wahai Umar (yaitu Nabi saw), lalu Hassan berpaling pada Abu Hurairah ra dan berkata : “bukankah kau dengar Rasul saw menjawab syairku dengan doa : wahai Allah bantulah ia dengan ruhulqudus?, maka Abu Hurairah ra berkata : “betul” (Rujuk Shahih Bukhari hadits no.3040, Shahih Muslim hadits no.2485). Ini menunjukkan bahwa pembacaan Syair di masjid tidak semuanya haram, sebagaimana beberapa hadits shahih yg menjelaskan larangan syair di masjid, namun jelaslah bahwa yg dilarang adalah syair-syair yg membawa pada kelalaian (Ghaflah), keduniaan,  namun syair syair yg memuji Allah dan Rasul Nya maka hal itu diperbolehkan oleh Rasul saw bahkan dipuji dan didoakan oleh beliau saw sebagaimana riwayat di atas, dan masih banyak riwayat lain sebagaimana dijelaskan bahwa Rasul saw mendirikan mimbar khusus untuk Hassan bin Tsabit di masjid agar ia berdiri untuk melantunkan syair syairnya (Rujuk Kitab Mustadrak ala shahihain hadits no.6058, sunan Attirmidzi hadits no.2846) oleh Aisyah ra bahwa ketika ada beberapa sahabat yang mengecam Hassan bin Tsabit ra maka Aisyah ra berkata : “Jangan kalian caci hassan, sungguhnya ia  selalu membanggakan Rasulullah saw”(Musnad Abu Ya’la Juz 8 hal 337).
Wahai anak-anak-Ku, bagaimana imam-imam besar menjelaskan hukum sambutan maulidur-rasul ini.

(1) Berkata Imam Al Hafidh Ibn Hajar Al Asqalaniy rahimahullah : Telah jelas dan kuat riwayat yg sampai padaku dari shahihain bahwa Nabi saw datang ke Madinah dan bertemu dengan Yahudi yg berpuasa hari asyura (10 Muharram), maka Rasul saw bertanya maka mereka berkata : “hari ini hari ditenggelamkannya Fir’aun dan Allah menyelamatkan Musa, maka kami berpuasa sebagai tanda syukur pada Allah swt, maka bersabda Rasul saw : “kita lebih berhak atas Musa as dari kalian”, maka diambillah darinya perbuatan bersyukur atas anugerah yg diberikan pada suatu hari tertentu setiap tahunnya, dan syukur kepada Allah  dapat dilakukan dengan pelbagai cara, seperti sujud syukur, puasa, shadaqah, membaca Alqur’an, maka nikmat apalagi yg melebihi kebangkitan Nabi ini?, telah berfirman Allah swt “SUNGGUH ALLAH TELAH MEMBERIKAN ANUGERAH PADA ORANG  ORANG MUKMININ KETIKA DIBANGKITKANNYA RASUL DARI MEREKA” ( Ali-Imran 164)

(2) Pendapat Imam Al Hafidh Jalaluddin Assuyuthi rahimahullah : Telah jelas padaku bahwa telah muncul riwayat Baihaqi bahwa Rasul saw berakikah untuk dirinya setelah beliau saw menjadi Nabi (Ahaditsul mukhtarah hadis no.1832 dengan  sanad shahih dan Sunan Imam Baihaqi Alkubra Juz 9 hal.300), dan telah diriwayatkan bahwa datuknya Abdul Muttalib telah berakikah untuknya sewaktu umur beliau SAW berusia  7 tahun, dan akikah tak mungkin diperbuat dua kali, maka jelaslah bahwa akikah beliau saw yg kedua atas dirinya adalah sebagai tanda syukur beliau saw kepada Allah swt yg telah membangkitkan beliau saw sebagai Rahmatan lil’aalamiin dan membawa Syariah utk ummatnya.

Maka sebaiknya bagi kita juga untuk menunjukkan rasa syukur  dengan Maulid beliau saw dengan mengumpulkan teman teman dan saudara saudara, menjamu dg makanan makanan dan yg serupa itu untuk mendekatkan diri kepada Allah dan kebahagiaan. Bahkan Imam Assuyuthi mengarang sebuah kitab khusus mengenai perayaan maulid dengan nama : “Husnul maqshad fii ‘amalil maulid” .

(3) Pendapat Imam Al hafidh Abu Syaamah rahimahullah (Guru imam Nawawi) : Merupakan Bid’ah hasanah yg mulia di zaman kita ini adalah perbuatan yg diperbuat setiap tahunnya di hari kelahiran Rasul saw dengan banyak bersedekah, dan kegembiraan, menjamu para fuqara, seraya menjadikan hal itu memuliakan Rasul saw dan membangkitkan rasa cinta pada beliau saw, dan bersyukur kepada Allah dg kelahiran Nabi saw.

(4) Pendapat Imamul Qurra’ Alhafidh Syamsuddin Aljazriy rahimahullah dalam kitabnya ‘Urif bitta’rif Maulidissyariif : Telah diriwayatkan Abu Lahab diperlihatkan dalam mimpi dan ditanya apa keadaanmu?, ia menjawab : “di neraka, tapi aku mendapat keringanan setiap malam Isnin, itu semua sebab aku membebaskan budakku Tsuwaibah demi kegembiraanku atas kelahiran Nabi (saw) dan karena Tsuwaibah menyusuinya (saw)” (shahih Bukhari). Maka apabila Abu Lahab Kafir yg Alqur’an turun mengatakannya di neraka mendapat keringanan sebab ia gembira dengan kelahiran Nabi saw, maka bagaimana dg muslim ummat Muhammad saw yg gembira atas kelahiran Nabi saw?, maka demi usiaku, sungguh balasan dari Tuhan Yang Maha Pemurah sungguh sungguh ia akan dimasukkan ke syurga kenikmatan Nya dengan sebab anugerah Nya.


(5) Pendapat Imam Al Hafidh Syamsuddin bin Nashiruddin Addimasyqiy dalam kitabnya Mauridusshaadiy fii maulidil Haadiy : Serupa dg ucapan Imamul Qurra’ Alhafidh Syamsuddin Aljuzri, yaitu menukil hadits Abu Lahab

(6) Pendapat Imam Al Hafidh Assakhawiy dalam kitab Sirah Al Halabiyah berkata ”tidak dilaksanakan maulid oleh salaf hingga abad ke tiga, tapi dilaksanakan setelahnya, dan tetap melaksanakannya umat islam di seluruh pelusuk dunia dan bersedekah pd malamnya dg berbagai macam sedekah dan memperhatikan pembacaan maulid, dan berlimpah terhadap mereka keberkahan yg sangat besar”.


(7) Imam Al hafidh Ibn Abidin rahimahullah dalam syarahnya maulid ibn hajar berkata : ”ketahuilah salah satu bid’ah hasanah adalah pelaksanaan maulid di bulan kelahiran nabi saw”


(8) Imam Al Hafidh Ibnul Jauzi rahimahullah dengan karangan maulidnya yg terkenal ”al aruus” juga beliau berkata tentang pembacaan maulid, ”Sesungguhnya membawa keselamatan tahun itu, dan berita gembira dg tercapai semua maksud dan keinginan bagi siapa yg membacanya serta merayakannya” .

(9) Imam Al Hafidh Al Qasthalaniy rahimahullah dalam kitabnya Al Mawahibul ladunniyyah juz 1 hal 148 cetakan al maktab al islami berkata: ”Maka Allah akan menurukan rahmat Nya kpd orang yg menjadikan hari kelahiran Nabi saw sebagai hari besar”.

Wahai anak-anak-Ku. Tiada satupun para Muhadditsin dan para Imam yg menentang dan melarang hal ini, tidak seperti mana  yang disampaikan oleh kalangan anti maulid, maka mereka ternyata hanya menggunting dan memotong ucapan para Imam itu, dengan kelicikan yg jelas mahu meniru kelicikan para misionaris dalam menghancurkan Islam. Mereka-mereka ini menggunakan akal fikiran yang sempit dan mahu mencari keuntungan dunia dan yang sebenarnya mereka ini menentang Rasul SAW walaupun nampaknya secara luaran seolah-olah mencintai Rasul SAW.

Wahai anak-anak-Ku. Bagaimana pula kalau ditanya, bolehkah berdiri ketika maulid. Jawapannya ialah kita berdiri sewaktu pembacaan Maulid merupakan Qiyas dari kerinduan pada Rasul saw, dan menunjukkan semangat atas kedatangan sang pembawa risalah pada kehidupan kita, hal ini lumrah saja, sebagaimana penghormatan yg dianjurkan oleh Rasul saw adalah berdiri, sebagaimana diriwayatkan ketika Sa’ad bin Mu’adz ra datang maka Rasul SAW  berkata kepada kaum ansar : “Berdirilah untuk tuan kalian” (shahih Bukhari hadits no.2878, Shahih Muslim hadits no.1768), demikian pula berdirinya Thalhah ra untuk Ka’b bin Malik ra.
Memang mengenai berdiri penghormatan ini ada ikhtilaf ulama, sebagaimana yg dijelaskan bahwa berkata Imam Alkhattabi  bahwa berdirinya bawahan untuk majikannya, juga berdirinya murid untuk kedatangan gurunya, dan berdiri untuk kedatangan Imam yg adil dan yg semacamnya merupakan hal yg baik, dan berkata Imam Bukhari bahwa yg dilarang adalah berdiri untuk pemimpin yg duduk, dan Imam Nawawi yg berpendapat bahawa tidak mengapa berdiri untuk penghargaan, sebagaimana Nabi saw berdiri untuk kedatangan putrinya Fathimah ra saat ia datang, namun ada pula pendapat lain yg melarang berdiri untuk penghormatan. (Rujuk Fathul Baari Almasyhur Juz 11 dan Syarh Imam Nawawi ala shahih muslim juz 12 hal 93).
Diriwayatkan bahwa Imam Al hafidh Taqiyuddin Assubkiy rahimahullah, seorang Imam Besar dan terkemuka di zamannya bahwa ia berkumpul bersama para Muhaddits dan Imam Imam besar di zamannya dalam perkumpulan yang mana dalam perkumpuolan tersebut dibaca puji pujian untuk nabi saw, lalu di antara syair syair itu merekapun  berdiri termasuk Imam Assubki dan seluruh Imam imam yg hadir bersamanya. Lalu Imam Ibn Hajar Alhaitsamiy rahimahullah berkata bahwa Bid’ah hasanah sudah menjadi kesepakatan para imam bahwa perkara tersebut merupakan hal yg sunnah, (berlandaskan hadist shahih muslim no.1017 yg tercantum pd Bab Bid’ah) iaitu bila dilakukan mendapat pahala dan bila ditinggalkan tidak mendapat dosa, dan mengadakan maulid itu adalah salah satu Bid’ah hasanah,
Dan berkata pula Imam Assakhawi  rahimahullah bahwa mulai abad ketiga hijriah mulailah hal ini dirayakan dengan banyak sedekah dan perayaan agung ini diseluruh dunia dan membawa keberkahan bagi mereka yg mengadakannya. (Sirah Al Halabiyah Juz 1 hal 137)
Wahai anak-anak-Ku.
Pada kesimpulannya menyambut dan merayakan  maulid ini bertujuan mengumpulkan muslimin untuk bersatu dan bersilaturahmi sekaligus mendengarkan ceramah islami yg diiringi dengan selawat  dan salam pada Rasul saw, dan puji pujian pada Allah dan Rasul saw yg sudah diperbolehkan oleh Rasul saw, dan untuk mengembalikan kecintaan mereka pada Rasul saw, maka semua maksud ini tujuannya adalah kebangkitan risalah pada ummat yg dalam  telah lalai (ghaflah)  maka Imam dan Fuqaha manapun tak akan ada yg mengingkarinya karena jelas merupakan salah satu cara membangkitkan keimanan muslimin. Oleh itu tidak sepatutnya orang yang mengaku islam dan mengakui akan kerasulan SAW mengingkari sambutan maulidur-rasul.

Akhir kalam, marilah kita perhatikan bagaimana pandangan ulamak kini mengenai amalan amalan bermaulid, bermarhaban dan membaca Barzanji

(1) Berkata  almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji Abdul Kadir Hassan. Datuk Kadir Hassan dalam fatwanya menyatakan: ‘Pada hakikatnya adalah merupakan sebagai puji-pujian dan mengucap salawat dan salam kepada Junjungan s.a.w.Berdiri ketika sampai kepada bacaan Nabi dilahirkan lalu membawa "Marhaban Jaddal Husaini", "Ashraqal Badru 'Alaina" dan lain-lain seterusnya sebagai menghormati Nabi Muhammad s.a.w. adalah amalan-amalan yang baik dan tiada sekali-kali terlarang di dalam syarak, asal jangan berubah kalimat-kalimatnya yang boleh merosak makna.’

(2) Sayyid Zaini Dahlan, Mufti Besar Imam Syafiee di Mekah (wafat 1304H) berpendapat bahawa mengadakan Maulud Nabi dengan membaca kisah-kisah baginda dan berdiri dan membesarkan Nabi s.a.w. adalah suatu hal yang baik. Dan telah mengerja seperti itu banyak dari ulama-ulama yang menjadi ikutan Ummah. (I`anatuth Tholibin, Juz III halaman 363).

(3) Imam Taqiyuddin as-Subki, seorang ulama yang terbesar dalam Mazhab asy-Syafiee (wafat tahun 657H) juga berpendapat bahawa berdiri ketika mendengar kisah Nabi dilahirkan adalah suatu pekerjaan yang baik demi menghormati Nabi. Pendeknya tiadalah diragu-ragukan bahawa mengadakan Zikir Marhaban seperti yang berlaku di dalam masyarakat kita tiadalah sekali-kali tertegah dalam syarak malah ianya adalah termasuk di dalam pekerjaan yang baik.

(4) Shohibus Samahah Datuk Haji Mohd. Yunus bin Mohd Yatim, mufti ke-3 Negeri Melaka, turut mendokong amalan Barzanji. Beliau menyatakan:’  Adalah dimaklumkan bahawa bacaan barzanji telah menjadi satu tradisi keagamaan bagi masyarakat Islam di sebelah sini dan ia adalah dianggap salah satu cabang kebudayaan Islam. Kitab barzanji yang dibaca itu mengandungi sejarah hidup Rasulullah (Sirah Nabawiyyah) selain daripada puji-pujian bagi Rasul junjungan alam. Membacanya dapat pahala dengan niat hendak mengetahui sejarah hidup Rasulullah yang mana percaya kepada Rasul salah satu Rukun Iman. Orang Islam hendaklah mengetahui Rasulullah, ayahanda dan bonda juga anak-anaknya walaupun kebanyakan umat Islam di negeri ini yang membaca barzanji tidak faham ertinya tetapi bacaan-bacaan mereka betul dan tidak lari dari ayat-ayat yang berkenaan. Oleh itu, membaca barzanji diberi pahala kepada yang membacanya kerana ada kaitan dengan sejarah Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam dan memuliakan Rasul utusan Allah itu, sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan para mala’ikat-Nya mengucap salawat atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah salawat dan salam ke atasnya.’

(5) Tersebut di dalam kitab I’anathuth Tholibin oleh Sayyidisy-Syaikh Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi: ‘Telah berkata Imam Hasan al-Bashri (Wafat 116H, pernah bertemu dengan lebihkurang 100 orang shahabat): “Aku kasih jika ada bagiku seumpama gunung Uhud emas untuk ku nafkahkan atas pembacaan Maulidur-Rasul”.

(6) Telah berkata Syeikh Junaid al-Baghdadi (wafat 297H): “Sesiapa yang hadir maulidur-Rasul dan membesarkan  baginda, maka telah berjayalah dia dengan iman”. Kata-kata ulama ini juga boleh didapati di dalam kitab an-Nafahatul Miskiyyah fi fadhilathi qiraati maulidi khairil bariyyah karangan asy-Shaikh Muhammad bin Abdullah as-Suhaimi dan juga terjemahannya yang bertajuk Hembusan Kasturi oleh Fadhilatul Ustaz Taha as-Suhaimi.

Sekian untuk anak-anak-Ku. Peganglah nasihat ini agar kita tidak sesat.

Edited by Hj Sam

1 comments:

Unknown said...

Luar biasa sangat mencerahkan ,
Tolong dikupas dalil dalil tradisi (kupatan ,mitoni ,tingkepan dll pak) biar kami warga Nahdliyyin bisa menjelaskan ke masyarakat.
Terimakasih