Pages

Sunday, January 30, 2011

Apakah Hukumnya Perniagaan MLM (Multi Level Marketing)

Persoalan : Menjual Produk Secara Langsung Mengikut Sistem Berbagai Peringkat (MLM) (Multi Level Marketing)

Jawapan.

Di Negara kita jualan secara langsung yang melibatkan berbagai-bagai jenis jenama barangan antara jenis jualan yang menarik perhatian masyarakat dan antara yang menghantui masyarakat dari segi harus atau tidak untuk terlibat menjadi agen barangan tersebut. Tidak kurang juga ada pelanggan yang ditipu oleh agen tertentu atas tiket jualan secara langsung ini. Malah ada syarikat jualan secara langsung yang ditipu oleh individu yang mendakwa sebagai ahlinya dan menjual barangan keluarannya tanpa kebenaran daripada syarikat tersebut sendiri. Sebelum membincangkan tentang tajuk ini lebih baik dilihat dahulu apakah yang dinyatakan sebagai jualan langsung berbagai peringkat itu?

Sistem perniagaan MLM dilakukan dengan cara berikut:

  1. Mula-mula pihak perusahaan mencari pelanggan untuk menjadi ahli dengan cara membenarkan ahli tersebut membeli pakej produk perusahaan dengan harga tertentu;
  2. Dengan membeli pakej produk perusahaan tersebut, pelanggan diberi satu borang untuk menjadi ahli perniagaan;
  3. Sesudah menjadi ahli, pelanggan dikehendaki mencari calon ahli baru dengan cara yang sama di atas iaitu membeli produk perusahaan dan mengisi borang keahlian.
  4. Ahli-ahli baru juga mencari calon ahli-ahli baru yang lain dengan cara yang sama seperti di atas.
  5. Jika ahli mampu mencari ahli-ahli baru yang banyak, dia akan mendapat bonus dari perniagaan tersebut. Semakin ramai ahli yang dapat dicari, semakin banyak pula bonus yang akan diperolehi, kerana perniagaan memperolehi untung kerana ramai ahli yang sekaligus menjadi pelanggan produk perniagaan.
  6. Dengan adanya ahli-ahli baru yang sekaligus menjadi pelanggan produk perniagaan, ahli yang berada pada level pertama (member awal/pelopor), kedua dan seterusnya akan selalunya mendapt bonus secara berterusan dari pihak syarikat perniagaan, kerana pihak syarikat memperolehi keuntungan dengan adanya ahli-ahli baru yang sekaligus menjadi pelanggan kepada produk syarikat. Di antara syarikat perniagaan MLM, ada yang melakukan kegiatan mencari dana daripada masyarakat bagi menanam modal di dalam syarikat tersebut, dengan janji akan memberikan keuntungan hampir 100% setiap bulan. Tetapi dari segi amalannya, tidak semua syarikat perniagaan mampu memberikan keuntungan seperti yang dijanjikan, bahkan kadang-kadang menggelapkan dana yang disumbangkan oleh ahli-ahli di dalam syarikat tersebut.

Sila baca dengan tenang dan mohon keridhaan Allah perkara di bawah ini.

Apakah bentuk MLM Yang Haram.

Ada beberapa bentuk sistem MLM yang jelas keharamannya iaitu apabila menggunakan sistem berikut:

  1. Harga tinggi dari biasa: ”Menjual produk dalam sistem MLM dengan harga yang jauh lebih tinggi dari harga biasa, amat tidak digalakkan di dalam Islam, malah menurut sebahagian ulama, akad seperti ini terbatal kerana mengandungi ’ghabanun fahisy” (penipuan yang terlalu ketara).

  1. Target jualan sebagai syarat komisyen. ”Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, kebiasaannya terdapat syarat yang mewajibkan ahli mencapai target jualan tertentu bagi melayakkannya mendapat komisyen dari hasil jualan orang bawahnya. Apabila gagal mencapai harga target tersebut keahlian akan hilang atau tiada sebarang komisyen diberikan kepadanya walaupun orang bawahnya menjual begitu banyak produk. Begitu juga sekira ahli disyaratkan membeli pakej yang ditetapkan  barulah mencapai  syarat-syarat yang ditetapkan. Contohnya untuk menjadi sebagai pengedar umpamanya beliau disyaratkan membeli barangan yang ditetapkan dalam bentuk pakej tertentu selain dari membayar yuran ahli. Semua MLM yang terlibat dengan syarat seperti ini menimbulkan masalah dari sudut syariah, kerana wujud unsur kezaliman terhadap selain wujud kewajipan jualan bersyarat dengan syarat yang tidak menyebelahi ahli serta wujud penindasan di sini. Seolah-olah pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan ’Anda mesti membeli atau ada setengah MLM mensyaratkan agar mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan (ini sebagai contoh) bagi membolehkan anda mendapat hak komisyen orang bawahan.” (Persoalannya ialah macam mana kalau kita membeli hanya sedikit iaitu tidak mematuhi pakej yang ditawarkan atau penjualan peribadi tidak mencapai syarat minima yang ditetapkan. Maka sudah tentulah komisyen tidak dapat.Inilah yang dikatakan wujudnya unsur paksaan dan kezaliman dalam perniagaan tersebut. Kalau unsur-unsur tersebut wujud patut kita berundur dan mencari perniagaan lain yang mendapat keredhaan Allah. Rezeki luas dan semuanya daripadaNya. Keeberkatan akhirat lebih diperlukan daripada habuan dunia yang fana).

Pada asasnya komisyen yang diambil atas usaha menjual (seperti brokerage fee) sesuatu barangan adalah harus menurut syarak. Ini mengikut pandangan ulama besar seperti Muhammad Ibn Sirin, ’Ata’ bin Abi Rabah, Ibrahim an-Nakha’i dan lain-lain. Bagaimanapun, komisyen dalam MLM dan sistem piramid ini boleh menjadi haram apabila:

    1. Diikat komisyen jualan rangkaiannya dengan sesuatu jualan yang dibuat olehnya. Ia menimbulkan masalah dari sudut syarak seperti unsur paksaan, syarat yang tidak sah dalam perwakilan dan ini adalah unsur perjudian.
    2. Komisyen datang dari orang bawahan yang langsung tidak dikenali, kerana sudah terlampau jauh ke bawah. Ini menjadikan orang atasan seolah-olah mendapat untung di atas angin tanpa sebarang kerja dan usaha. Ia juga boleh diklasifkasikan sebagai broker di atas broker dan seterusnya. Dalam hal ini berbilangnya rantaian komisyen broker ini, menurut Prof. Dr Abd Sattar Abu Ghuddah (Pakar Syariah dalam bidang Kewangan Islam Antarabangsa di Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia, AAOIFI, Dow Jones Islamic Index dan lain-lain) termasuk dalam konteks memakan harta orang lain dengan batil selain terdapat unsur judi. Ini kerana ia seolah-olah meletakkan syarat kepada semua orang bawahan, sama ada dengan pengetahuan mereka atau tidak, semua hasil jualan mereka akan diambil sebahagian keuntungannya untuk orang di atasnya.
    3. Dari sudut yang lain, terdapat juga keraguan dalam isu pemberian komisyen di atas usaha dan tugas agen (wakil penjual) atau ”brokerage” (juru jual). Ini kerana sepatutnya komisyen ke atas ’brokerage” tidak harus mensyaratkan jurujual itu untuk membeli untuk diri sendiri, sebagaimana yang berlaku dalam beberapa jenis MLM. Sesetengahnya pula mensyaratkan ’broker’ atau ’agen’ untuk menjual sendiri dalam jumlah tertentu bagi memperolehi komisyen jualan broker (ahli) di bawahnya. Dengan sebab-sebab ini ’broker’ atau agen menjadi syubhah dan tidak lagi boleh disifatkan sebagai komisyen wakil atau broker yang diterima secara sistem Islam.

  1. Jika ahli berdaftar menyertai MLM dengan yuran tertentu, tetap tiada sebarang produk diniagakan, perniagaannya hanyalah mencari orang bawahannya (downline). Setiap kali mendapat ahli baru, diberikan beberepa peratus dari yuran ahli tersebut kepadanya. Semakin banyak anggota baru, bermakna semakin banyak bonusnya. Ini adalah bentuk riba kerana memperdagangkan sejumlah wang, untuk mendapat jumlah yang lebih banyak di masa hadapan. Ia merupakan satu bentuk  Riba nasia’ah (riba kerana bertangguh) dan Riba Al-Fadl (riba kerana lebih bayar). Hukum yang sama juga melibatkan perusahaan MLM yang tidak mempunyai produk berkualiti, sebaliknya produk miliknya hanya berupa ruangan laman web yang tidak berfaedah buat kebanyakkan orang atau apa jua produk yang hanya dijadikan sebagai alasan pembelian. Malah harga sebenar produknya juga adakalanya jauh dari harga yang dijual kepada ahli (sebagai contoh dijual produk web komputer sedangkan harganya jauh lebih tinggi dan si ahli pula tidak mempunyai komputer pun). Pada hakikatnya si ahli bukannya ingin membeli produk itu tetapi untuk menyertai rangkaian serta memperolehi wang darinya. Ia juga termasuk perusahaan yang diharamkan dan difatwa haram oleh Majlis Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah Arab Saudi no 15/192-193.
  2.  Terdapat juga syarikat MLM yang melakukan manipulasi dalam menjual produknya, atau memaksa pembeli untuk menggunakan produknya atau yang dijual adalah barangan haram. MLM sebegini jelas sekali keharamannya.
  3. Terdapat juga unsur mirip ’shafqatain fi shafqah” atau ”bay’atain fi bay’ah” iaitu dua aqad jual beli dalam satu) yang dilarang oleh Rasulullah SAW sebagaimana sabdanya di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan menerusi Ibnu Mas’ud daripada bapanya ”




L
Ertinya;
“Rasulullah SAW melarang dari membuat dua belian (aqad) dalam satu aqad”

Dalam  sebuah hadis lain, yang diriwayatkan menerusi Abu Hurairah r.a :


Ertinya;
“Rasulullah SAW melarang dari terlibat dengan jualan di satu jualan”

Ini berlaku apabila ada sebahagian syarikat MLM yang membuka pendaftaran ahlinya dengan cara setiap ahli perlu membayar sejumlah wang sebagai yuran. Tidak dapat dipastikan sama ada yuran tersebut untuk membeli kedudukannya di dalam rangkaian ataupun membeli produk. Pada waktu yang sama dengan termeterainya keahliannya itu, pelanggan akan menjadi wakil pula bagi syarikat untuk merekrut ahli baru. Tindakan MLM seperi ini, termasuk dalam kategori hadis ‘shafaqataian fi shafqah atau bay’atain fi bay’ah  yang diharamkan di atas. Ini kerana pelanggan tersebut dikira melakukan transaksi aqad Mu’awadat (kontrak pertukaran hak kewangan) bila membeli produk atau menjadi ahli dan dalam masa yang sama termasuk dalam jenis aqad lagi iaitu perwakilan (untuk menjual produk itu kelak di samping mencari ahli baru) dengan komisyen tertentu. Amalan seperti ini jelas tergolong sebagaimana hadis di atas.[1]

Akademi Fiqh Islam (Majma’ Fiqh Islami keputusan nombor 3/24, bertarikh 17 Julai 2003) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Bisness yang disifatkan sebagai haram, kerana melibatkan salah satu bentuk perjudian. Selain itu, keputusan itu juga menafikan komisyen yang digunakan, adalah komisyen atau upah ‘bokerage’ sebagaimana didakwa. Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa:
“Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya adalah kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan begitulah selanjutnya. Setiap anggota membayar yuran kepada syarikat dengan jumlah tertentu dengan harapan mendapat bonus. Semakin banyak anggota memasarkan produknya, semakin banyaklah bonus yang dijanjikan. Kebanyakkan anggota MLM yang menyertai cara ini, adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu singkat dan langsung tidak menginginkan produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian kerana beberapa sebab iaitu:
  1. Angota MLM tidak mahukan produknya , sebaliknya tujuan utamanya untuk menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat, apabila setiap ahli baru menbayar yuran.
  2. Harga produk yang dibeli sebenarnya adalah murah (mungkin tidak sampai 30%) dari wang yang dibayar pada syarikat MLM.
  3. Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada di level atas.


Namun demikian untuk menjadikan MLM itu sebagai halal disarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima syariah berikut dipatuhi iaitu:

  1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lain-lainnya). Justeru itu produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidak dibenarkan kerana bertentangan dengan undang-undang dan hukum syarak. Ia tidak halal. Kekuatan MLM ini ialah kepada produknya yang bermutu dan bukannya kepada objektif jangka pendek untuk mengumpul dana (modal)
  2. Produk bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah riba nasi’ah.
  3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahnnya, mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha. Bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.
  4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala’ atau ahli  yang ditaja, tetapi berdasarkan nilai produk yang berjaya dijual. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game)
  5. Tidak diwajibkan kepada ahli menjual tertentu produk bagi memperolehi komisyen dari orang bawahannya.
  6. Setiap ’upline’ atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan  orang bawahannya seperti mengadakan perjumpaan, taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ini perlu bagi melayakkannya menerima komisyen dari sudut syariah. Jika tidak, adalah dibimbangi akan terjerumus kepada ’syubhah’. Ini kerana konsep perniagaan dalam Islam tidak membenarkan keuntungan dari sesuatu  perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru itu, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab untuk mendapatkan hak ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakkan ahli di kaki yang ke 10 ke bawah mungkin tidak mengenaliinya kerana dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak apakah haknya untuk mendapat komisyen yang berangkai dan begitu jauh itu?
  7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala mereka yang masuk kemudian, akan berkurangan. Justeru itu , plan pemasaran mestilah memberi hak kepada semua orang, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila mampu menjual produk dengan lebih hebat.
  8. Memperkenalkan sistem komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
  9. Menstruktur plan pemasaran di antara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkongsian untung rugi berdasarakan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.

Moga-moga Allah menjauhi kita dari sumber yang haram. Telitilah terlebih dahulu ciri-ciri perniagaan tersebut kerana hadis mengatakan terlalu banyak pintu-pintu riba di akhir zaman ini. Wallahu a’lamu.


[1] Hj Zaharudin bi Abd Rahman, Isu Syariah Dalam Perniagaan MLM, www.zaharudin.net,10 April 2007.

29 comments:

Anonymous said...

Alhamdulilah...TERIMAKASIH TUAN PUNYA BLOG..walaupun sy bukan lah pengiat MLM..sy berlapang dada dengan paparan ilmu di blog tuan walaupun ianya di petik dr tulisan DR ZAHARUDIN..ianya memberi manafat kepada saya..semoga kita tidak terus menghukum mana2 pengiat mlm..jadikan tulisan itu sebagai panduan..kepada pengiat mlm atau anti mlm..

Anonymous said...

I believe this is one of the such a lot significant information
for me. And i am satisfied studying your article.
However wanna observation on some normal issues, The
web site style is wonderful, the articles is in reality nice :
D. Just right activity, cheers

Stop by my website: illegal ways to make money online

Anonymous said...

I think the admin of this site is genuinely working hard for his web site, since here every material is quality based
information.

Review my blog post; how to make fast money online

Anonymous said...

Hi there everyone, it's my first pay a visit at this website, and post is truly fruitful designed for me, keep up posting these types of articles or reviews.

Have a look at my web page - how make money online

Anonymous said...

This post is actually a pleasant one it assists new web people, who
are wishing in favor of blogging.

Also visit my web-site ... trade forex online

Anonymous said...

I like the valuable information you provide in your
articles. I'll bookmark your blog and check again here frequently. I'm quite sure I'll learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next!

My webpage: forex live

Anonymous said...

Hey There. I discovered your blog using msn. That is a really neatly written article.

I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information. Thanks for the post. I'll
definitely return.

my webpage ... weekly options trading

Anonymous said...

Hi to all, since I am in fact eager of reading this weblog's post to be updated on a regular basis. It contains nice material.

Feel free to surf to my web-site ... making money at home online

Anonymous said...

If you want to take much from this article then you have to apply these methods to your won weblog.


Check out my web site how to make quick money

Anonymous said...

Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost on everything.
Would you recommend starting with a free platform
like Wordpress or go for a paid option? There are so many options
out there that I'm totally confused .. Any suggestions? Bless you!

Feel free to surf to my page ways to make fast money online

Anonymous said...

Great post. I am going through a few of these issues as well.
.

my weblog :: fast money making ideas

Anonymous said...

Howdy! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting sick and tired of Wordpress because I've
had problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

my weblog ... ideas on how to make money

Anonymous said...

Thanks very interesting blog!

My homepage :: interactive brokers forex

Anonymous said...

My family members all the time say that I am wasting my time here at web, but I know I am getting knowledge all the time by reading thes good articles or reviews.


Also visit my page; legit online jobs

Anonymous said...

I was wondering if you ever thought of changing the layout of your site?
Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
Maybe you could space it out better?

Take a look at my blog post: day trading strategiesabout forex

Anonymous said...

This is very attention-grabbing, You're a very skilled blogger. I've joined your
rss feed and sit up for looking for extra of your magnificent post.

Additionally, I've shared your website in my social networks

my web page - best work from home jobs

Anonymous said...

Thanks for sharing your thoughts about make money online.
Regards

Visit my web-site ... Work From Home Online Job

Anonymous said...

There's definately a lot to know about this issue. I really like all the points you have made.

Also visit my website - how to make money without a job

Anonymous said...

Your style is very unique compared to other people I have read stuff from.

I appreciate you for posting when you've got the opportunity, Guess I'll just book mark this blog.


my web-site - how to make some money from home
my web site: how to make money on internet from home

Anonymous said...

My partner and I stumbled over here from a different website and thought I
might as well check things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to exploring your web page for a second time.


Feel free to visit my blog :: get free money online

Anonymous said...

I'm amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that's equally educative and interesting, and without a doubt,
you have hit the nail on the head. The issue is something too few people are
speaking intelligently about. Now i'm very happy I found this in my hunt for something concerning this.

Feel free to surf to my page :: how to get free money on the internet
my site: how to get free money fast

Anonymous said...

I don't leave a leave a response, but I read a lot of responses on this page "Apakah Hukumnya Perniagaan MLM (Multi Level Marketing)". I actually do have a couple of questions for you if it's okay.
Is it simply me or does it look like like a few of these comments appear like
they are left by brain dead individuals? :-P And, if you are posting
on additional online sites, I would like to keep up with anything fresh you
have to post. Could you list of the complete urls of all your shared pages like your
Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


Take a look at my webpage; free government money to pay bills

Anonymous said...

Thanks , I have recently been looking for info approximately this subject
for a while and yours is the best I have came
upon till now. But, what concerning the conclusion? Are you certain about the source?


Feel free to visit my web page; need free money now

Anonymous said...

I do trust all the ideas you've introduced in your post. They're
really convincing and can definitely work. Still, the
posts are very short for novices. May you please prolong them a little from next time?

Thank you for the post.

Check out my webpage - gov free money

Anonymous said...

I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design
this website yourself or did you hire someone to do it for you?
Plz respond as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. cheers

Also visit my web site where can i get a free money order

Anonymous said...

Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other blogs?
I have a blog based on the same ideas you
discuss and would really like to have you share some stories/information.
I know my subscribers would enjoy your work. If you are even remotely interested,
feel free to send me an e mail.

my website - make money fast online for free

Anonymous said...



Cheсκ out my blog: http://www.paydayloansonline0.co.uk

Anonymous said...

ecigs, smokeless cigarettes, e cig, smokeless cigarette, electronic cigarettes, best electronic cigarettes

aha aqilah ii said...

Yang 1whp cemana plak ??