Pages

Thursday, January 13, 2011

Tajuk : Mengangkat Tangan Ketika Berdoa.


Soalan:

Ketika mengangkat tangan berdoa, manakah yang lebih baik sama ada merapatkan kedua-dua tangan atau merenggangkannya? Ketika memohon doa tolak bala supaya tidak mengenainya dan ketika membaca doa qunut minta supaya dijauhkan daripada keburukan, biasanya tapak tangan diterbalikkan ke bawah manakala belakang tapak tangan dipusingkan ke atas. Berlainan dengan doa memohon sesuatu kebaikan maka dijadikan tapak tangannya ke atas. Adakah disunatkan supaya matanya memandang ke langit atau memandang tapak tangannya?


Jawapan:


Sunat mengangkat kedua-dua tangannya tidak kira sama ada secara merapatkan kedua-duanya atau merenggangkannya. Tetapi setengah ulama berpendapat mengatakan bahawa merapatkan kedua-dua tangan dan sekelian anak jari adalah lebih baik, sama ada dengan cara menegakkan jejari ke atas atau meratakan tapak tangan. Yang lebih afdal semasa berdoa hendaklah matanya memandang ke atas kecuali ketika dalam solat. dan sunat menjadikan belakang tangan ke pihak atas apabila menyebut   G                 

ketika  membaca doa qunut sahaja sepertimana yang difatwakan oleh Syeikh Ramli Kabir, ringkasan daripada Hasyiah Sulaiman Jamal.

Tidak ada nas yang mengharuskan seseorang itu meletakkan tangan ke mulutnya atau meletakkan kedua-dua tangannya di atas lututnya ketika berdoa kerana perbuatan seperti itu menunjukkan seolah-olah tidak ada kesungguhan dalam doa dan permohonan.

Sumber : Furu’ Al Masail, muka surat 267-268
Wallahu ‘alamu. Semoga mendapat faedah daripadanya.

0 comments: